دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چگونه مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنیم؟ | بخش پایانی

راهبردی که رهبر معظم انقلاب در 19 دی امسال برای مقابله با سیاست خارج کردن مردم از صحنه ترسیم فرمودند؛ «کشاندن مردم به صحنه‌ی مبارزه با جهت‌دهی دقیق و با توان‌بخشی معرفتی» است. در راستای این راهبرد، الگوی گفتگو با مردم مبتنی بر روایت دقیق و عمیق، جهت تبیین و تولید افکار عمومی ارائه می شود.

چگونه مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنیم؟ | بخش پایانی
چگونه مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنیم؟ | بخش پایانی

رضا سامان


بخش پایانی: تولید خرده‌روایت‌های مکمل

با روشن‌شدن عناصر فراروایت، حال می‌توان روایت‌ها و خرده‌روایت‌ها را برای جایگزینی با روایت اشتباه ایجاد کرد؛ از طریق تریبون، گفتگو،‌ مصاحبه،‌ طنز، طرح معما، دوربین مخفی، آزمایش اجتماعی، ساخت داستان‌ها و استوری‌های کوتاه، تولید موشن و کلیپ، ایجاد نمایشگاه کاریکاتور، ایجاد بسته‌های استیکر، ایجاد هشتگ‌ها و پویش‌ها و ...


برای مورد آخر یعنی ایجاد پویش‌ها می‌توان انواع پویش را طراحی کرد: انجام یک کار و چالش و دعوت از دیگران برای انجام چالش - پویش‌های امضائی از طریق سامانه‌های امضایی یا ربات‌های نظرسنجی- برگزاری مسابقه و پویش‌های مقایسه‌ای (مقایسه شخصیت‌هایی که در بخش قهرمان، ظالم و قربانی بیان شد.)


خرده‌روایت‌ها می‌تواند از طریق انواع قالب‌های هنری، بخش کوچک و محدودی از روایت کلان را پوشش دهد و ایده کلی و فراگیر فراروایت را به‌تناسب طیف‌ها و دیدگاه‌های گوناگون خرد کند و آن را جایگزین روایت مخالف رایج در آن طیف کند؛ به طور مثال برای سنتی‌ها به یک نحو و برای تحصیل‌کرده‌ها و امروزی‌ها به یک نوع روایت شود. همچنین برای مذهبی‌ها به یک نحو و ایران‌دوست‌ها به نحو دیگر روایت شود. خرده‌روایت‌ها می‌توانند به‌تناسب زمان و مکان و اقلیم تفاوت‌هایی داشته باشد.


تولید روایت‌ها و خرده‌روایت‌ها صرفاً کار رسانه‌های فراگیر نیست؛ زیرا روایت و فرایند تأثیر آن در دستگاه فهم و انگیزه، در یک فرد یا گروه یا همه جامعه تفاوتی ندارد و یک قاعده مشترک است و در رسانه‌های خرد و دعوت از یک فرد یا خانواده و فامیل به‌صورت چهره‌به‌چهره نیازمند تغییر روایت هستیم. از طرفی این روایت به‌صورت چشمگیری از طریق حرکت‌های مردمی قوت می‌گیرد و تولید خرده‌روایت‌ها در ایجاد و تثبیت روایت صحیح می‌تواند نقش اساسی ایفا کند؛ چنانچه گاه یک سوژه مردمی در خیابان برای ایجاد یک پویش، اثر عمیق‌تر گذاشته و ظرفیت بیشتری را در جامعه فعال می‌کند.


پیشنهاد می‌شود گروه‌های فعال برای رسیدن به انواع ایده‌های فوق بر اساس فراروایت دقیق و عمیق، جلسات ایده‌پردازی و بارش فکری تشکیل دهند و بعد وارد کار تولید شوند.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS